Tienpäällysteestä irronnut kivi, hiekoitushiekka tai nastarenkaista tippuneet nastat ovat uhka autojen tuulilaseille. Kun tuulilasiin osunut kivi tai nasta aiheuttaa lasiin kiveniskemän, se yhdessä tuulilasiin kohdistuvan jännityksen vaihtelun kanssa halkaisee helposti lasin. Haljennut lasi heikentää auton turvallisuutta erityisesti törmäys- ja ympäriajotilanteissa, ja on siksi syytä vaihtaa välittömästi.
Kulunut tai kiveniskemien täyttämä tuulilasi on turvallisuusriski. Naarmuisen ja paljon kiveniskuja vastaanottaneen tuulilasin näkyvyys heikkenee esimerkiksi auringonvalon tai vastaantulevan auton valojen häikäistessä, aiheuttaen kuskin sokaistuessa onnettomuuksia. Lisäksi kulunut tuulilasi voi johtaa hylkäykseen katsastuksessa.

Tuulilasin vaihdossa auton kojelauta ja konepelti suojataan ennen työn aloittamista mahdollisten lasinsirujen varalta. Tuulilasin pyyhkijät, ikkunan listoitukset, taustapeli ja mahdolliset liitäntäjohdot irrotetaan ennen tuulilasin leikkaamista irti. Kun tuulilasi on leikattu irti, ajoneuvon runkoon jäänyt vanha tuulilasiliima tasoitetaan. Liimattavat pinnat valmistellaan asennusta varten, sillä tuulilasiliiman levittämisen jälkeen lasi tulee asentaa välittömästi. Liima levitetään joko ajoneuvon runkoon. Lasi nostetaan paikoille ja asemoidaan oikein, sen jälkeen liiman annetaan kuivua. Lopuksi asennetaan takaisin tuulilasin pyyhkijät, ikkunan listat, taustapeilit ja mahdolliset liitäntäjohdot.
Uuden tuulilasin hintaan vaikuttavat auton merkin, vuosimallin ja korimallin lisäksi lasin väritys sekä mahdolliset tuulilasin lisävarusteet, esimerkiksi tuulilasiin asennettu sadetunnistin tai antennit.

Tuulilasin vaihto